Plastové kryty předních reflektorů se stříkají speciálním průhledným lakem, který zvyšuje odolnost plastu proti otěru a poškrábání. Lakování se provádí v automatické stříkací lince, do které jsou kryty přiváženy na vozících. Stříkají se kryty různých typů reflektorů, pro každý se používá speciální typ vozíku. Celkově je takto v oběhu několik stovek vozíků různých typů.
Úkolem projektu je identifikovat před vjezdem do stříkací linky typ vozíku, který určuje typ stříkaného krytu reflektoru a následně i program stříkacího robota. Druhým úkolem je zkontrolovat přítomnost krytu reflektoru na vozíku, aby nevjel do linky prázdný.
Na nosič kódu umístěný na vozíku jsou kladeny extrémní požadavky. Vozíky jsou při každém průjezdu znečištěny usazenou mlhou použitého laku, a proto se čas od času se omývají agresivní směsí organických rozpouštědel. Využití RFID by zde bylo velmi nákladné, znamenalo by osadit několik stovek vozíků vysoce odolnými nosiči kódu. Navíc není třeba rozlišovat každý z vozíků, stačí identifikovat vozík určitého typu. Použití optického snímání kódu je možné jen za podmínky, že je kód umístěn pod stříkaným krytem a není vystaven opakovanému přímému znečištění nanášeným lakem. Standardní čárový nebo 2D kód je však v takovém případě prakticky nečitelný, protože je pohled na něj rozostřen a deformován zakřiveným plastovým krytem. Ze stejného důvodu také nelze použít ke snímání kódu laserovou čtečku. Navíc, snímač nebo kamera musí být, vzhledem k provozním podmínkám, umístěn ve vzdálenosti 2m nad vozíkem.
Jednoduché, spolehlivé a ekonomicky schůdné řešení se nakonec našlo v podobě zákaznického „2D kódu“, který je dostatečně rozměrný, aby se dal spolehlivě přečíst i přes deformující vrstvu průhledného plastu. Kódový nosič o velikosti 40 x 60 mm tvoří hlavy černěných šroubů v destičce z odolného polyetylénu UHMW ST. Pole o třech řadách a dvou sloupcích poskytuje 64 kódových slov, což vyhovuje požadavku na rozlišení maximálně 40 typů vozíků. Stejná kamera, která na základě nalezeného odlesku detekuje přítomnost krytu na vozíku sejme (při odlišném nasvícení) i kódový nosič.
Výhodou řešení je jednoduchost, nízká cena a snadná oprava poškozeného kódového nosiče.
Realizace: FCC Průmyslové systémy s.r.o.
Na obrázku: identifikace kódu pod krytem reflektoru