FCC průmyslové systémy
+420 472 774 173
info@fccps.cz
Praha
Ústí nad Labem
Bratislava
PO - PÁ
8:00 - 16:00
E-shop
Banner rubrika 1

Proč stále nejsou čipy?


Neustále se na nás valí informace o chybějících čipech a my si říkáme, není to už nějak dlouho, copak se nevyrábí?

Vyrábí, jede se na 120% a stále to nestačí. Ono se nyní ukazuje, že výrobci čipů vyráběli již před pandemií na hranici své kapacity. A nové továrny se plánovali s představou, že poptávka poroste hezky lineárně. Jenže když se uzavře svět a život se přesune do online, je to pěkná nálož čipů. Výrobci elektroniky to poměrně rychle odhadli, a proto si zablokovali veškerou volnou kapacitu výrobců čipů jako je TSMC a Samsung. Tito výrobci běžně fungují tak, že mají naplánovanou výrobu (asi 80% kapacity) dle alokace svých zákazníků a zbytek kapacity mají pro menší hráče a výkyvy v poptávce. Automobilky na začátku Covidu snižovali své plánované odběry a ty samozřejmě velmi rádi převzali výrobci elektroniky. I když dle informace z TSMC je podíl jejich výroby pro automobilový průmysl jen 3%. (48% mobily, 33% počítače), nyní automobilky pláčou u výrobců čipů a snaží se získat své kvóty zpět, což se jim asi i daří (díky velikosti), ale pomalu.  Takže proč chybí čipy i nám? Automobilkami to nebude. Našim dodavatelům nechybí paměťové čipy, ale řadiče a audio čipy. Intel je údajně schopen pokrýt pouze 50% současné poptávky.

A to nám nyní ještě zamíchá kartami čínské nařízení o omezení provozu továren na výrobu křemíku o 90% až do prosince. Důvod? Čína se potýká s energetickou krizí, chybí jim uhlí a hrozí výpadky elektřiny. Dobré co? :-) Cena křemíku stoupla o 300%. 

Poslední dobou si celý svět zvykl na fungování dodávek zboží na čas a nikdo nedržel nic na skladě. Díky tomu vznikla panika a závod kdo si urve víc pro sebe, vyhraje.

A když poptávka převyšuje nabídku, je čas zdražit. Samozřejmě se toho všichni drží, a když mi dodavatel zdraží o 10%, tak já zdražím o 15%. Vítězi jsou samozřejmě výrobci čipů (TSMC má za 2019 zisk 17,6mld USD a údajně oznámil další zdražení od ledna 2022) a pak dopravci. Ti nyní vydělávají neskutečně, nechávají na vodě i lodě, které by už dávno měli reznout v přístavech. Letadel létá méně a lodní doprava nestíhá. Díky Covidu se někde občas zasekne přístav, karanténa, méně pracovníků. Dle posledních zpráv to vypadá, že po těch dvou náročných letech se snižuje počet zaměstnanců v dopravě. Běžně se posádka lodi mění po 4-6 měsících. Nyní prý bylo běžné, že posádka sloužila i více jak rok v kuse. A to se bavíme o 400 tis. lidech. Nalodění nákladní lodě trvá i 30 dnů. A tím jak váznou dodávky, tak vniká problém s výrobou i v ostatních odvětvích. Když to shrnu, tak aktuálně díky vysoké poptávce chybí na trhu vstupní materiály (kovy, energie), dostatečná dopravní kapacita, ale i pracovní síla. A to ještě bude trvat určitě ještě pár kvartálů. Pro nás může být pozitivní, že tlak na přesouvání výroby zpět do Evropy je značný. BOSCH otevřel svou druhou továrnu na automobilové čipy v Drážďanech. Další vlaštovky by měly následovat. O stavbě své továrny v Drážďanech uvažuje i Intel. Evropská komise letos představila plán, že by Evropa měla do 10 let vyrábět 20% světové produkce čipů. Uvidíme.

Slunce v duši. :-) 
Jaroslav Hataš

 



< Zpět do rubriky
Eshop
Youtube
Magazín
Kalalog
FCC průmyslové systémy


Již více než 25 let na českém trhu

FCC průmyslové systémy je technicko – obchodní společností, zastupující významné výrobce v oblasti průmyslové automatizace a telekomunikační techniky. V oblasti průmyslové automatizace zahrnuje naše nabídka spektrum sahající od senzorových systémů přes průmyslové sběrnice a průmyslové komunikace po průmyslové výpočetní, řídicí a dispečerské systémy na bázi specializovaných PC. Naší významnou specializací jsou systémy pro strojové vidění využívané v oblasti výrobní automatizace a kontroly kvality. Spolupracujeme s nejvýznamnějšími světovými dodavateli průmyslové výpočetní techniky a komunikací z Evropy a Asie a disponujeme i vlastním vývojovým a konstrukčním zázemím včetně vývoje softwaru.

up